Přednáky o EU
Eurocentrum Zlín nabízí bezplatné přednáky či besedy pro základní, střední, vyí odborné i vysoké koly. Nabízíme vám několik témat, která jsou přizpůsobena věku uchazečů, po dohodě s vyučujícím samozřejmě připravíme přednáku i na jiné téma. Besedy trvají větinou 1-2 vyučovací hodiny, v případě zájmu je doplníme kvízy, hrou či krátkými filmy.
V případě zájmu nás můete kontaktovat na telefonu +420 577 522 861, nebo na emailu pekajova@euroskop.cz.
PŘEDNÁKY PRO ZÁKLADNÍ KOLY - TÉMATA
I. Anotace k přednákám pro 1. stupeň základních kol
EU letem světem
Cílem přednáky je nastínit ákům problematiku Evropské unie a to nenucenou, zábavnou formou. Přednáka zahrnuje pouze důleité aspekty problematiky a nezachází do detailů. Po celou dobu jsou áci vyzýváni k tomu, aby se nad daným problémem či otázkou zamýleli a sami se snaili přijít na odpověď, kterou větinou podvědomě znají. Přednáející vysvětlují historii a důvody vzniku Evropských společenství, dále přecházejí k jednouchým charakteristikám členských zemí (známé památky, osobnosti), k symbolům EU, institucím a jednotné měně euro.
Rozmanitosti EU
Jednotná v rozmanitosti" - tak zní motto Evropské unie. Co je pro jednotlivé členské země EU charakteristické, v čem se Evropané lií, co mají společného a čím se vyznačuje jednotnost" evropských států? Na to ve odpoví tato přednáka plná obrázků a her.
Vánoce v EU
Vánoce patří v celé Evropě mezi nejdůleitějí svátky roku, nicméně při vánočních oslavách si kadá členská země zachovává své tradice. Ne vude naděluje dárky Jeíek a ne vude mají na tědrovečerním stole rybí polévku, smaeného kapra, bramborový salát a vánoční cukroví. áci během vyprávění mohou nahlédnout do vánočních kuchyní zemí Evropské unie a přiblíit si tradice a zvyklosti těchto zemí.
Velikonoce v EU
Velikonoce jsou jedním z nejvýznamnějích křesanských svátků, ale s oblibou je slaví i lidé, kteří nejsou náboensky zaloení. Kadá členská země EU má při oslavách Velikonoc své tradice a zvyklosti. Ty se samozřejmě lií, nicméně období, ve kterém tyto oslavy probíhají, je stanoveno ve stejnou dobu - datum připadá na neděli po prvním jarním úplňku, který nastane po průchodu Slunce jarním bodem. Jak tyto oslavy příchodu jara probíhají v zemích Evropské unie, se mohou áci dozvědět během vyprávění.
II. Anotace k přednákám pro 2. stupeň základních kol
Kořeny evropské integrace
áci se díky přednáce budou orientovat v základních meznících evropské integrace. Budou mít povědomí o vzniku Evropských společenství, o jednotlivých etapách přistoupení členských zemí, o smlouvách, je aktualizovaly smlouvy zakládající nebo o jednotném vnitřním trhu. ákům budou představeny důleité osobnosti, které měly a mají na evropské integraci největí podíl. áci budou vyzváni k debatě o hlavních důvodech evropské integrace a její budoucnosti.
Jsme v EU, buďme v obraze
Cílem přednáky je seznámit áky s důleitými aspekty Evropské unie - jaký je její smysl, jak funguje a jak se členství naí země v EU promítá do kadodenního ivota nás vech. Po celou dobu jsou áci podněcování k tomu, aby se nad daným problémem či otázkou zamýleli a sami se snaili přijít na odpověď, kterou větinou podvědomě znají. Přednáka shrnuje celý historický vývoj a fungování EU, včetně charakteristik jednotlivých členských zemí. Přednáející se zabývají také symboly EU nebo jednotnou měnou euro. V rámci přednáky jsou představeny i vzdělávací programy EU, do kterých se áci mohou zapojit - eTwinning, Comenius, Mláde v akci.
Jak funguje EU?
Cílem přednáky je seznámit áky s orgány a institucemi EU. áci se dozví, jaké instituce Evropské unie existují, co mají na starosti, jaké je jejich sloení, na jakém principu rozhodují a kde jednotlivé instituce sídlí. áci budou informováni o právu Evropského společenství, zjistí, jaké právní akty Evropská unie vydává a jak jsou tyto dokumenty implementovány v členských zemích. Prezentace je obohacena o barevné obrázky a na závěr se áci zúčastní připraveného kvízu. Tato přednáka je určena ákům, kteří ji mají základní znalosti o EU.
Cestování po EU
Úvodní část přednáky se snaí shrnout základní informace o EU - historie vzniku Evropské unie, její instituce, fungování, politiky, společná měna euro a symboly. V druhé polovině přednáející představí výhody plynoucí z jednotného vnitřního trhu, zejména z volného pohybu osob. Přednáka odpoví ákům na otázky: Jaké doklady potřebujeme při cestování v rámci EU? Jaká máme práva v jiné členské zemi? Můe se občan EU v jiné členské zemi usadit? Jak se cestování po EU změnilo vstupem naí země do Schengenského prostoru? Představeny budou také evropské programy, které umoňují mladým lidem cestovat, pracovat či studovat v jiné zemi a to nejen v zemi evropské - programy Comenius, Leonardo da Vinci, Mláde v akci. áci se dozvědí, e mohou prostřednictvím internetu spolupracovat s jinou kolou a to na základě programu eTwinning.
Kam a sahá EU
V přednáce je kladen důraz na fakt, e Evropská unie není toté co Evropa. Přednáející vysvětlí, proč některé země nestojí o členství v EU a proč naopak některé země, které do EU přistoupit chtějí, jetě nemají volnou cestu. Přednáející popíí jednotlivé kandidátské země, jejich specifika a názory na budoucnost Evropské unie. Díky přednáce si áci například ujasní, proč Velká Británie není součástí Schengenského prostoru a neplatí se zde eurem a proč naopak Norsko, i přesto e není členskou zemí, patří do Schengenského prostoru.
Aktuální otázky
Přednáka pojednává o aktuálním dění v Evropské unii. Cílem je seznámit studenty s aktuálním vývojem a s výzvami, kterým momentálně EU čelí. Mezi tato témata v současnosti patří přijetí nových členů, roziřování Eurozóny nebo zavedení jednotné měny euro.
III. Cizinci a my a pohádky Třetizemí
Ve spolupráci s Centrem na podporu integrace cizinců Zlín nabízí Eurocentrum Zlín zajímavou přednáku na téma Cizinci a my spojenou se čtením pohádky daného cizince ze třetí země v jeho rodném jazyce (větinou Vietnam, Mongolsko, Ukrajina). Přítomen je také tlumočník, který pohádku tlumočí do četiny. Následně mohou studenti otevřít diskuzi na dané téma a pokládat otázky o přísluné zemi, zvyklostech v zemi...
Dalí skupinové i individuální hry a kvízy připravujeme přímo ke konkrétním přednákám či besedám. U přednáek je samozřejmě moné dohodnout i jiné téma, podle poadavků vyučujících i áků a studentů.
PŘEDNÁKY PRO STŘEDNÍ KOLY - TÉMATA
I. Anotace k přednákám pro střední koly
Historické mezníky vývoje EU
Obsah přednáky je zaměřen na klíčové mezníky integračního vývoje Evropy. Zachycuje počátky Evropského společenství, významné politické představitele, kteří utvářeli poválečnou Evropu, včetně mocenských vztahů, které základy Společenství (Evropou) otřásaly. Cílem přednáky je seznámit studenty s počátky a okolnostmi vzniku Evropského společenství a vemi integračními vlnami, které Evropskou unii utvářely do současnosti.
Základy práva ES/EU
Cílem přednáky je vysvětlit studentům pilířovou strukturu Evropské unie, povahu a principy komunitárního/unijního práva a vztah práva ES/EU a vnitrostátního českého práva. Přednáející se zaměřují také na legislativní proces v EU, prameny práva ES/EU a na rozliení primárního a sekundárního práva. Přednáka je doplněna o praktické příklady, se kterými se studenti setkávají v běném ivotě.
Jednotný vnitřní trh
V průběhu přednáky budou studentům osvětleny důvody vzniku Jednotného vnitřního trhu (JVT), jeho vývoj a základní principy fungování. JVT je prostor členských států, ve kterém platí tzv. čtyři základní svobody, a to volný pohyb osob, zboí, kapitálu a slueb. Jednotlivá práva a svobody budou studentům představeny a vysvětleny předevím z pohledu českých občanů, aby mohli z jejich existence co nejvíce profitovat.
Jak funguje EU?
Přednáející seznamuje studenty s fungováním EU a s reprezentanty, kteří Českou republiku zastupují. Důraz je kladen na instituce tzv. legislativního trojúhelníku - Evropskou komisi, Radu EU a Evropský parlament. Studentům jsou představeny i dalí instituce, které hrají neméně významnou roli ve fungování EU, jako je Evropský soudní dvůr, Evropská centrální banka a dalí specializované orgány.
Co dělá EU?
Cílem přednáky je seznámit studenty s politikami Evropské unie, s tvorbou a strukturou finanční perspektivy a rozpočtu. U politik je kladen důraz na pilířovou strukturu EU, aby studenti pochopili zejména specifické postavení společné zahraniční a bezpečnostní politiky . Zaměříme se na regionální a strukturální politiku, společnou zemědělskou politiku, vnějí vztahy EU a podporu vzdělávání, odborného výcviku a mládee. Účelem přitom je, aby si studenti uvědomili, e EU zasahuje do oblastí kadodenního ivota občanů členských zemí, a zároveň je významným globálním hráčem.
Hospodářská a měnová unie - euro
Ústředním tématem přednáky je vývoj hospodářské a měnové unie a její současná podoba. Důraz je kladen na období po přijetí Maastrichtské smlouvy, tedy na jednotnou měnu euro (zavedení jednotné měny, mince, bankovky), konvergenční kritéria, roziřování eurozóny a na konkrétní aspekty, které se týkají ČR - plnění konvergenčních kritérií, sladěnost ekonomického cyklu ČR s cyklem eurozóny, zavedení eura v ČR. V diskusi se studenti zabývají otázkami kdy a jakým způsobem jednotnou měnu přijmeme, co to bude pro občany znamenat, jaká opatření se připravují apod.
Schengen
Česká republika je od 21. prosince 2007 součástí Schengenského prostoru. Tato skutečnost ovlivňuje ná kadodenní ivot, proto je nutné znát aspekty s touto skutečností spojené. Přednáka seznamuje studenty s historií Schengenu a jeho vývojem. Informační přehled je doplněn praktickými informacemi týkajícími se Schengenského informačního systému, cestování, jednotné vízové politiky a vztahu vůči občanům třetích zemí (tj. nečlenských států EU).
Evropa občanů
Cílem přednáky je seznámit studenty s právy a povinnostmi občanů Evropské unie. Důraz bude kladen na 4 svobody - volný pohyb zboí, osob, slueb a kapitálu. Studenti by si měli uvědomit, e nae členství v EU má praktické důsledky, které se jich přímo týkají a s nimi se budou stále setkávat. Přednáející se zaměřují na aspekty, které jsou důleité pro občany EU jako turisty, studenty, zaměstnance, podnikatele, důchodce apod.
Evropská unie a mladí lidé
Moností, které Evropská unie nabízí mladým lidem je řada. V průběhu přednáky se studenti dozví praktické informace o monostech cestování, studia a práce v EU. Hlavními tématy přednáky jsou podmínky studia a práce v zahraničí, vzdělávací programy, které podporují zahraniční studijní stáe, výměnné pobyty a volnočasové, neformálně vzdělávací i pracovní aktivity mladých lidí. Přednáející ukáí studentům, kde hledat důleité informace, a na koho se v případě zájmu obracet (např. sluba EURES, Europass, NAEP, Eurodesk).
Česká republika a Evropská unie
V průběhu přednáky bude studentům vyloen vývoj vztahů mezi Českou republikou a Evropskou unií a praktické aspekty naeho členství v EU. Mezi hlavní témata patří vývoj v 90. letech 20. století (přihláka do EU, podmínky pro vstup nových členů, přístupové rozhovory, podpis přístupové smlouvy a referendum o vstupu ČR do EU), pozice ČR v EU (názorová, ekonomická, zastoupení v unijních orgánech), klady a zápory naeho členství, čerpání finančních prostředků z evropských fondů a programů, aktuální otázky - zhodnocení předsednictví ČR v Radě EU, přijetí jednotné měny euro, rozíření schengenského prostoru.
Aktuální otázky EU
Cílem přednáky je seznámit studenty s aktuálním vývojem v Evropské unii a s výzvami, kterým momentálně EU čelí. Představena bude Lisabonská smlouva, dalí roziřování EU (s např. Turecko, moná diskuse o dalích státech), ustavení Evropské komise, vývoj společné zahraniční a bezpečnostní politiky, energetická politika, změny klimatu, revize rozpočtu a společné zemědělské politiky a aktuální otázky, které jsou úzce spojeny s Českou republikou. Téma je velmi iroké a je upravováno po dohodě s vyučujícími.
Lisabonská smlouva
Přednáející studentům představí Lisabonskou smlouvou, průběh ratifikačního procesu a její dopad na fungování EU. Obsah přednáky je zaměřen na objasnění okolností vedoucích k předloení této smlouvy a na ukázce změn, které smlouva přináí. Pro komplexnost podaných informací budou v úvodu představeny dosavadní smlouvy, které tvoří současný právní rámec EU.
Budoucnost EU
Ústřední otázkou této přednáky je dalí vývoj Evropské unie a nejdůleitějí výzvy budoucí integrace. Mezi hlavní témata patří dalí roziřování EU, institucionální reforma EU, Lisabonská smlouva a nové výzvy, kterým EU v současnosti čelí - např. změny klimatu, energetická politika, posílení společné zahraniční a bezpečnostní politiky. Studenti by si měli uvědomit, e EU se stále vyvíjí, e nejde o ukončený projekt. Důleité je o budoucím vývoji diskutovat, aby se občané a předevím mladí lidé orientovali v této problematice, mohli o ní přemýlet a vytvořit si svůj vlastní názor.
II. Cizinci a my a pohádky Třetizemí
Ve spolupráci s Centrem na podporu integrace cizinců Zlín nabízí Eurocentrum Zlín zajímavou přednáku na téma Cizinci a my spojenou se čtením pohádky daného cizince ze třetí země v jeho rodném jazyce (větinou Vietnam, Mongolsko, Ukrajina). Přítomen je také tlumočník, který pohádku tlumočí do četiny. Následně mohou studenti otevřít diskuzi na dané téma a pokládat otázky o přísluné zemi, zvyklostech v zemi...
Dalí skupinové i individuální hry a kvízy připravujeme přímo ke konkrétním přednákám či besedám. U přednáek je samozřejmě moné dohodnout i jiné téma, podle poadavků vyučujících i áků a studentů.
Stá v Eurocentru Zlín (Zlín)
04.02.2019 - 31.03.2019
Fotosoutě "PROJEKTY KOLEM NÁS" (Zlín)
01.03.2019 - 29.03.2019
Andersenova cesta Evropou (Zlín)