Kalendář Eurocentra

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Mapa Eurocenter


eurolisty

Novinky z Euroskopu

Role EU v digitální ekonomice

21.04.2015

Shrnutí semináře Eurocentra Praha.

Ve čtvrtek 16. dubna se konal další seminář Eurocentra Praha na téma Národního konventu o EU. Mezi řečníky vystoupili Kamila Mouchová z Úřadu vlády České republiky, David Špinar ze společnosti Google a Kryštof Kruliš z Asociace pro mezinárodní otázky.

 

Kamila Mouchová uvedla, že digitální agenda je pro EU druhé nejvýznamnější téma, hned po nezaměstnanosti. To se mimo jiné odrazilo i při sestavování nové Evropské komise, kde se této problematice věnují dva členové a jeden z nich je dokonce místopředsedou Komise. Připomněla také koordinaci priorit zemí tzv. Visegrádské čtyřky v oblasti daného tématu. „Tyto země se shodly na podpoře inovací, e – commerce, nutnosti kvalitní výuky v oblasti počítačové a internetové gramotnosti nebo na nutnosti budování potřebné infrastruktury,“ vysvětlila Mouchová.

 

Evropa bez bariér?

David Špinar uvedl, že digitální vnitřní trh EU představuje prostor pro export malých a středních podniků z České republiky. „Když se daří malým a středním podnikům, daří se i Evropě,“ doplnil. Důležitá je podle něj také harmonizace právních pravidel a vytvoření opravdu jednotného digitálního trhu bez překážek. Evropský trh by zároveň měl zůstat v nejvyšší možné míře otevřený a založený na inovacích. Špinar zcela podpořil důraz států Visegrádské skupiny na vzdělávání v oblasti e-skills a připomněl výukové programy pro české základní a střední školy, které Google Česká republika podporuje.

 

Kryštof Kruliš se věnoval především oblasti obchodování po internetu. Podle aktuálních statistik využívá 40% českých spotřebitelů pravidelně e – shopy v rámci České republiky, avšak jen 4% spotřebitelů využívá stejné služby subjektů z jiných států EU. V případě spotřebitelské důvěry v oblasti e – commerce v rámci domovského státu vyjádřilo důvěru zhruba 60% spotřebitelů, přičemž e – shopům firem působících v zahraničí důvěřuje jen něco kolem 30% spotřebitelů a podobná čísla platí i pro obchodníky. Kryštof Kruliš dále vyjmenoval několik oblastí, kterým by se EU měla věnovat v připravované strategii pro jednotný digitální trh: odstranit nadbytečnou právní zátěž, odstranit tzv. geoblocking, harmonizovat stropy obratu firem pro výběr DPH nebo harmonizaci v oblasti ochranných známek.

Autor: Eurocentrum Praha
VLADA MMR Euroskop.cz NK EPO Evropa Jsi Ty